Mindfulmess

Häromveckan fick jag en yrselattack, mitt livs första. Den följdes ett par dagar senare av min andra. Tredje kom den med.
I torsdags var jag hos läkaren. Hon lyssnade, undersökte, skrev labremisser och frågade till slut om jag var stressad. Jag tänkte efter. Ordentligt. Och svarade att nej, det tycker jag inte.
Men frågan fastnade och jag har tänkt på det sedan dess. För något är det.
Landar i att jag aldrig känner mig närvarande. Jag är alltid steget före, vid nästa punkt. När jag lämnar barnen är jag på första mötet, i ett möte planerar jag för nästa, på gymet tänker jag på hämtningen…fan, när jag fick behandlingar på spa sist planerade jag kräftskiva.
Mindfulness. Schmindfulness.
Jag planerar. Parerar. Driven av en känsla av otillräcklighet. Visst finns det någon annanstans jag  borde vara? Något mer jag borde göra? Någon bättre jag kunde vara?
Var kommer det ifrån? Och viktigare: hur blir jag av med det?
Löfte nummer fem går åt pipsvängen.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Mindfulmess

  1. Helga skriver:

    Dra i handbromsen, säger jag. Nu!

    Visst, lättare sagt än gjort. Jag vet!! Jag var där själv i vintras och våras, har taggat ner först nu under föräldraledigheten (som är jobbig på ett helt annat sätt).

    Din kropp vill säga dig något. Ta det på allvar. Löfte nummer fem låter som det absolut viktigaste tycker jag, och borde vara nummer ett på listan.

    Var rädd om dig!

  2. iborian skriver:

    Jag säger som Helga – se till att det stoppar nu!

    Det är i detta läge bara DU som gäller annars finns ingen du om nån/några månader. Sakta ner!

    Stor kram!/Å

  3. Ping: Uppkastad och nedtappad och torktumlad | Kapybarans Gömsle

Kommentera

