Heltid och barn

Tudorienne undrar om heltidsarbete… Jo, vi jobbar heltid båda två.

Jag testade deltid när Storsötan var liten och tycker att det är en bluff. Om man jobbar på schema eller ackord tror jag det kan funka. Men har man ett skrivbordsjobb med ”frihet under ansvar” är det svårt.

Om jag t ex går ner till 90%, ska jag då strunta i var 10:e mail? 
Min erfarenhet är att deltid är mindre betalt för samma mängd jobb. Den typen av jobb som jag har är svårt att plocka ner i tid. Jag är ensam i min roll och har ingen avdelning att sprida ut uppgifterna på. När jag provade sist blev resultatet obetalt kvällsarbete för att hinna med det som inte blev gjort under dagen.

Men jag blir gärna utmanad och motbevisad. Sitter ni på succéhistorier om fungerande deltid är jag all ears!

 

Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

10 kommentarer till Heltid och barn

  1. Kattmamman skriver:

    Hemligheten för att det ska funka är väl att du har chefen med dig. 10% av din arbetsuppgifter måste läggas på någon annan. Annars är det så klart ingen idé.

    Säger hon som inte jobbat på riktigt på 1000 år.

    Jag är med på det lilla runda landet. När ska vi flytta?

  2. Åsa skriver:

    Tja, jag tänker att mina arbetsuppgifter helt enkelt får ta längre tid. Om chefen inte är okej med det så är det upp till honom eller henne att ta in fler eller lägga ut vissa uppgifter till andra. Betalar dom 90% av lönen så får dom 90% arbete utfört.

    Sen är ju 40 timmar i veckan en helt godtycklig siffra, vad är det som säger att alla arbetsuppgifter alltid kan lösas på 40 timmar i veckan, tänk om den siffran egentligen borde vara 45, vad gör man då?

    Jag tycker att deltid är precis som föräldraledighet eller sjukdom, man måste helt enkelt ”plan around it” som en fd chef till mig sa.

    Välkommen tillbaka förresten! 🙂

  3. Tudorienne skriver:

    Om man inte har ett smidigt jobb, så ingår det nog lite att lassa över problemet på chefen. För det är faktiskt chefens problem. Vad jag vet har man rätt till deltid som småbarnsförälder.

  4. uniflora skriver:

    Jag har tänkt tanken på deltid, men fått höra från alla kollegor att ”det går inte”. I mitt huvud är det dock väldigt konstigt att 100 % funkar (vilket det ju sällan gör iofs) men inte 80 eller 90. Det handlar väl egentligen ”bara” om att prioritera bort och säga nej till vissa arbetsuppgifter eller sänka kvaliten på de man har? Frihet under ansvar även där liksom. Men att våga säga nej är svårt. Särskilt när ingen hjälper en med prioritering.

    Men jag jobbar idag heltid för att jag vill ärligt talat. För jag vill inte fastna i en roll där jag på mina ”lediga” 10-20 % ska åka hem och sätta sonen i soffan medan jag städar/tvättar/diskar. Det är inte hushållerska jag vill bli, men inser det är det jag kommer att bli om jag går ner i tid. Jag gillar att jobba på mitt jobb mer än de ovanstående arbetsuppgifterna. Jag vet att det skulle bli så att jag åkte hem och lät sonen vila framför tv eller dator (vilket kan vara nog så viktigt) medan jag for runt och röjde. Så när maken kommer hem är jag huset snyggt, sonen pigg och jag helt död. Kvalitetstid med sonen goes to my husband. Enklaste lösningen på det är väl att gå ner i tid båda två kanske.

    Är helt enkelt inte helt klar i tanken över deltid. Jag vill ändå säga att jag har full förståelse för ditt ställningstagande.

  5. uniflora skriver:

    Och ja – jag flyttar gärna också till det lilla runda landet. Under förutsättning att det får vara schysst med snö där under minst tre månader per år med ca -5 och övriga året är vår/sommar/höst.
    Ok?

  6. ribbolita skriver:

    Håller med. Beror på typ av jobb. Går det alltid att skjuta uppgifter framåt, eller har man deadlines. Vet bara att jag inte skulle kunna göra det på mitt jobb. Det skulle bli samma resultat som för dig. Skulle jag jobba statligt som tex domare skulle det vara en helt annan sak. Nu jobbar jag kvällar med betalt i alla fall… Tycker ändå det oftast fungerar, men vi får mycket hjälp av mamma o svärfar. Hjälp är i alla fall vårt andningshål. Har ni hjälp?

  7. ribbolita skriver:

    Sen gillar jag inte heller hushållssysslor och känner inte att jag nämnvärt gärna drar det tyngre lasset där. Och så har jag ett jobb med helt fria arbetstider så jag behöver inte stressa för att vara inne 40 timmar per vecka. Är kanske på jobbet 35 timmar en vanlig vecka – resten gör jag hemifrån.

  8. Tisalen skriver:

    Heeej! tillbaka and i love it. Jag har prövat deltid om blev lika med ännu mer stress för att jag fortyfrande hade ett heltidsjobb som nu skulle göras på 80% av tiden. Never again

  9. MOE skriver:

    Vi körde 90% första året mellan var på förskolan. Då var vi lediga på fredagar, han varannan och jag varannan. För mig skulle det inte ge något att försöka komma hem 45 min tidigare från jobbet. För det första skulle jag troligen ofta fastna och stanna kvar, så jag ändå kommer upp i 8h/dag och att komma hem så lite tidigare ger inte samma kvalitet som att vara ledig en hel dag varannan vecka. Är man inte på jobbet alls är det ju lättare att inte jobba. Det var en bra lösning för oss, men vi har oftast kunnat flexa så att barnen inte behövt vara 7-18 på förskolan i vanliga fall heller.

Kommentera

