Kvinnor och karriär och trångsynta fördomar

Uniflora skrev om olika förväntningar på män och kvinnor vilket påminde mig om en historia som en kollega berättade.

Hon hade ett chefsjobb i ett internationellt bolag, hennes man i ett annat. För något år sedan blev hon tillfrågad om ett utlandsjobb.

Tillsammans åker familjen dit över en helg för att se på hus och skolor. På måndagen hämtar hon barnen på dagis och möts av fnissigt nyfikna fröknar ”jo, lilla Lisa berättade att ni ska flytta till ett land där man inte pratar svenska och nu har vi varit så nyfikna hela dagen! Berätta, vad har din man fått för toppjobb nu?” och nästa ”Så lycklig du måste vara som har en man som kan ta med dig på så spännande äventyr ut i världen!!”

Kollegan svarar ”Jo, JAG ska börja jobba som X i landet Y”.

Och vad blir svaret? Grattis?
Nej, då säger de ”Men vad ska maken göra där då?”

Ridå.

Uppdaterat: läs den här om ni inte redan gjort det.

Det här inlägget postades i Karriären, Politik. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Kvinnor och karriär och trångsynta fördomar

  1. juliaoromeo skriver:

    Man vill bara gråta. Och de människorna träffar nästan ens barn mer än vad man gör själv, och så tror folk att det är genetiskt att pojkar och flickor leker med olika leksaker för man har minsann precis samma förväntningar på alla barn.

  2. kapybaran skriver:

    Eller hur? yeah right att det är samma förväntningar. jag har ju tre döttrar och alltsomoftast är jag livrädd för vad det är för värld som väntar på dem.
    Antar att jag var smart som gifte mig med en rågblond, ursvensk man som gav mina flickor ett svenskt efternamn. Så slipper jag iaf den nojan, att de ska väljas bort pga misstanken om att de har utländskt påbrå.

Kommentera

